Volg ons op
Facebook
Twitter

VROUWENOOG

DOOR JORIS HENQUET

Het thema onrecht viert hoogtij in de IDFA-documentaires – louter door vrouwen gemaakt – die deze week op tv in première gaan.

Een recordaantal aantal vrouwelijke makers, zo luidde de heuglijke mededeling half oktober, toen documentairefestival IDFA zijn definitieve selectie voor de editie van 2019 bekend maakte. Volgens de artistiek directeur van IDFA Orwa Nyrabia (een man, dat dan weer wel) is dit jaar 63 procent van de documentaires die meedingen naar de filmprijzen gemaakt door vrouwen. Van het totale aanbod dat in Amsterdam wordt vertoond is 47 procent afkomstig van vrouwelijke makers. Als je je bedenkt dat het IDFA zich nadrukkelijk richt op makers van over de hele wereld, is dit hoge percentage vrouwen inderdaad bijzonder nieuws.

Ook op televisie deze week is de vrouwelijke kijk op de wereld prominent aanwezig in een selectie van vijf mooie documentaires, genaamd ‘IDFA Primeurs’, die dit jaar op het festival worden vertoond. De onderwerpen lopen uiteraard uiteen, van een Italiaanse vrouw die zich inzet om de lichamen van een groep omgekomen bootvluchtelingen te identificeren in de film Number 387, tot aan een gesprek over leven met multiple sclerose tussen schrijver Lineke van den Boezem en neurowetenschapper Jeroen Geurts in de film MS. In diverse films richten de vrouwelijke makers de blik op getroebleerde (jonge) mannen, wat een aantal ontroerende taferelen oplevert.

In de Nederlandse documentaire Rotjochies (internationale titel: Punks) van Maasja Ooms volgen we vier tienerjongens die zich in Nederland dusdanig onmogelijk hebben gemaakt dat zij naar een afgelegen boerderij in Frankrijk werden gestuurd, om daar aan zichzelf te werken onder begeleiding van de ervaren, nuchtere jeugdwerker Petra Knol. Op deze manier vermijden ze het verblijf in een gesloten instelling in Nederland. Zo is er de innemende puber Mitchel, die zijn moeder heeft verloren en de urn met haar as erin in zijn koffer draagt. Het samenleven met zijn vader leverde problemen op en nu is Mitchel op de boerderij beland. Daar komt zijn vader hem overigens wel opzoeken en groeien de mannen langzaam naar elkaar toe.

Lees verder in de VARAgids op pagina 26.