Volg ons op
Facebook
Twitter

Wereldprimeur

DOOR ROGER ABRAHAMS

De eerste Nederlandse Netflix-serie is een feit: Ares. Producent Pieter Kuijpers vertelt over de totstandkoming - inclusief de wonderlijke combinatie van horror, studenten en de Gouden Eeuw.

Je bent producent van de eerste Nederlandse serie die in opdracht van Netflix is gemaakt. Hoe is dat zo gekomen? 

Mijn productiebedrijf Pupkin heeft in 2016 de film Riphagen gemaakt, over een Amsterdamse crimineel in de Tweede Wereldoorlog, en die hebben we aan Netflix verkocht. Zo hebben we het bedrijf leren kennen. Ze wilden een Netflix Original in Nederland gaan maken en vroegen of we met ideeën konden komen. Iets voor jongvolwassenen moest het zijn, en iets wat hier nog niet gemaakt was. In de periode daarna bedacht ik twintig ideeën. Daags voor de afspraak maakte ik een wandeling met mijn dochter die in Utrecht studeert. Als ik de soms elitaire studentenwereld nou eens combineerde met horror, stelde ze voor, dan had ik misschien wel wat. Je raadt het al: juist dat idee van mijn dochter werd door Netflix uitgekozen. Ze vielen meteen voor de combinatie van het Nederlandse fenomeen studentenvereniging met horror. Ik had er nog een derde aspect aan toegevoegd: het griezelelement moest te maken hebben met onze nationale geschiedenis. Schrijverscollectief Winchester McFly heeft het idee vervolgens uitgewerkt en voorzien van verhaallijnen, personages en een verwijzing naar de Gouden Eeuw. Dat leidde tot een format waarvan Netflix zei: akkoord, ga maar aan de slag. 

Hadden ze inhoudelijke eisen? 

Pas toen alles opgenomen was en we aan het monteren waren, gingen ze zich ermee bemoeien. Ze stelden slimme vragen – over de volgorde van scènes bijvoorbeeld – en kwamen met inhoudelijke voorstellen van hoog niveau. Dit zijn mensen die grote, internationale series begeleiden hè, zoals Rain en Dark. Het was absoluut niet zo dat we iets moesten aanpassen omdat een of ander algoritme dat dicteerde. 

Dus je hebt een grote zak met geld gekregen en carte blanche? 

De financiën zijn geheim, daar kan ik niet te veel over zeggen.

Bij benadering dan: wat kost een aflevering van Ares ongeveer? 

Dat is dus geheim. Kijk, het is evident dat Netflix bereid is te betalen voor kwaliteit. Een serie hoeft niet op de goedkoopste manier gemaakt te worden, maar Ares is ook geen The Crown. De bedragen zijn reëel. Ruimer dan in Nederland gebruikelijk is, dat wel. Hier staat voor één uur van een dramaserie ongeveer 250.000 euro, inclusief schrijfwerk. Dat maximale budget is leidend. Bij Netflix redeneren ze juist andersom: dit willen we maken, dus laten we eens kijken wat het kost. Dat is een compleet andere manier van denken. Let wel, het betekent niet dat met geld gesmeten wordt. Je moet als producent nog steeds zorgen dat je binnen het budget blijft dat je hebt afgesproken. Alleen: het is een realistisch budget.

Die aanpak maakt Netflix zeker tot een zeer gewilde partij voor Nederlandse film- en tv-makers?

Inderdaad. Vanwege die budgetten, maar ook door de reikwijdte. Als je in Nederland een film of serie maakt, is het land in principe je grondgebied. Misschien sta je daarna op een festival in het buitenland of verkoop je je product aan een andere zender, maar het publiek dat je bereikt is nog steeds klein. Met Netflix voel je dat je product in 190 landen bekeken kan worden. De hele wereld is je territorium. Dat is leuk. Maar ook spannend. Ik merk dat mensen vaker neigen naar de veilige weg, bang als ze zijn om fouten te maken. De lat wordt door alle medewerkers heel hoog gelegd.

Lees verder in de VARAgids op pagina 22.